EFTER FÖRSTA UTKASTET: FÖRBEREDELSER OCH PLANERING

Foto: Twentieth Century Fox

Foto: Twentieth Century Fox

Det är något väldigt förrädiskt med att sätta punkt för sitt första utkast. Känslan som infinner sig liknar fullbordan, men faktum är att arbetet är långtifrån klart. I månader har du kämpat med att formulera dig hela vägen fram till slutet av din berättelse. Du har arbetat så hårt att innehållet sedan länge känts uttjatat, och sista tiden av arbetet har du skrivit enbart för att bli klar istället för att skapa något av värde.

När du då sätter den där sista punkten känns det helt enkelt som om du är klar. Som om du är fri.

Åh, du ljuva lättnad.

Men så smyger den sig på. Verkligheten. Medan du sitter där och beundrar ditt storslagna verk hör du viskningarna inifrån. Viskningarna om hur din skapelse är ett enda stort korthus, byggt från grunden på genvägar du retirerat till i stunder när inspirationen lyst med sin frånvaro.

Den skoningslösa och tunga sanningen sköljer över dig och tar ner dig på jorden igen – utkastet du har framför dig är fullkomligt värdelöst. Ditt arbete har bara börjat.

*****

För att ha någon som helst chans att orka med att göra ett gediget arbete av min omskrivningsprocess har jag insett att jag behöver en tydlig strategi. Jag behöver en lista med delmål som jag kan checka av på vägen, som gör så att det känns som att jag faktiskt jobbar emot något och inte bara trampar vatten på stället.

Rutinen jag arbetat fram är till stor del ett hopkok baserat på den modell jag använt mig av i redaktörsuppdrag, samt tips från Scott Myers gratis e-bok på ämnet.

DEL 1 – FÖRBEREDELSER OCH PLANERING

1. LÅT TEXTEN VILA

Det kanske är det mest väntade och uttjatade rådet som finns, men det är det av en anledning. Med alla större projekt är det lätt att drunkna i sina egna tankar, och för att kunna bedöma det egna arbetet så objektivt som möjligt så behöver du avskärma dig från det.

Hur länge manuset får vila är upp till dig, men jag skulle säga att ju längre du kan hålla dig borta desto bättre. Stephen King predikar ett minimum på sex veckor (mästaren sitter på ett och annat bra tips) och det låter ganska vettigt i mina öron.

Jag tror att det främst handlar om att hitta en sweet spot för när du har lyckats distansera dig själv från texten, men fortfarande har ett intresse av att jobba vidare på den.

2. DEFINIERA DINA INTENTIONER

Ta en stund och skriv ned dina intentioner med manuset.

  • Vad vill du säga med berättelsen?

  • Vad inspirerade dig till att skriva den?

  • Vad är det hos dina karaktärer som du kan relatera till och vill dela med dig av?

Det är dels bra att tänka över syftet med projektet för att lättare kunna se vad som behöver ändras, men också för att ge dig energi nog att orka med det uppkommande arbetet.

Påminner du dig själv om varför du skrev manuset från första början kanske lite av den där glödande ambitionen letar sig tillbaka.

3. LÄS MANUSET

Well hello there, Captain Obvious…

Förhoppningsvis har manuset vilat så pass länge att du nu kan läsa igenom det med viss objektivitet. Om du kan, läs det i en sittning för att få ett så tydligt helhetsintryck som bara möjligt.

Jag hade rekommenderat att läsa igenom det minst två gånger i det här stadiet – första gången utan att göra några anteckningar och sedan en andra gång där du antecknar allt som du inte gillar och vill korrigera.

Kan du skriva ut ditt manus så är det något jag personligen gillar. Det kan underlätta om du ska göra anteckningar och känslan av att ha ett fysiskt exemplar av sitt manus i handen bör dessutom inte underskattas.

4. IDENTIFIERA PROBLEMEN

Till vilken grad uppnådde du dina intentioner med ditt första utkast?

Utgå från anteckningarna du gjorde vid andra läsningen och skapa ett sidodokument där du, så utförligt som möjligt, skriver ner alla problem du hittade och vad som gör dem till problem.

Därefter kan det hjälpa att kategorisera problemen och/eller rangordna dem efter vad du tycker är viktigast att åtgärda. Hitta en metod som känns logisk för dig och som underlättar när du ska dela upp arbetsbördan längre fram.

5. RENSA BORT ALLT SOM ÄR ONÖDIGT

Ett av mina problem är att jag proppar in alldeles för mycket information i mitt första utkast. Jag oroar mig över att läsaren ska missförstå innehållet och skriver henom på näsan, vilket ironiskt nog gör läsningen olidlig.

Kapa allt som är onödigt i manuset så blir innehållet en bättre läsupplevelse och det blir mycket lättare att navigera i under din omskrivningsprocess.

Kill your darlings!

6. NEDBRYTNING

Skapa ett dokument och sammanfatta vad som händer i varje scen.

Vad driver scenen? Vilken är den känslomässiga utvecklingen? Vilka frågor ställs? Vad avslöjas om karaktärerna?  

Poängen med en nedbrytning är att få ett kort, koncist och tydligt dokument som sammanfattar det essentiella i din berättelse. Nedbrytningen kommer ge dig en ännu klarare bild över var dina problem ligger och kommer att kunna hjälpa dig med att enkelt hitta vad du letar efter när du gör dina korrigeringar.

Du har med största sannolikhet gjort något liknande i form av en outline eller ett treatment innan du började skriva själva manuset, men under skrivprocessen dyker alltid oväntade spår upp och den där initiala planen tenderar att skilja sig en hel del från slutprodukten. Det kan dock spara tid att utgå från ditt treatment eller din outline när du påbörjar din nedbrytning.

Scott Myers har tydliga exempel på hur det här kan se ut i sin e-bok.

7. PLANERA DITT ARBETE

För att undvika överflödigt arbete så kan det vara bra att dela upp processen från stort till smått.

Det är lätt att börja fixera vid små stavfel och knepiga formuleringar när du läser igenom ditt manus efter att det fått vila, men försök att motstå frestelsen att redigera minsta lilla fel så fort du upptäcker det. Risken finns att segmentet du petar i har mycket större problem och kanske behöver skrivas om helt och hållet, eller till och med plockas bort.

Genom att börja med ditt manus största problem kan du alltså undvika att göra en hel del onödigt arbete. Försök sätta fingret på var du har som mest problem och gör en lista över i vilken ordning du ska attackera manuset.

Nästkommande del tittar närmre på själva skrivandet.

Allt gott,

Emil

Previous
Previous

EFTER FÖRSTA UTKASTET: OMSKRIVNINGEN

Next
Next

SCENÖVERGÅNGAR MED SCOTT FRANK