MANUSBLOGGEN – ALLT OM ATT SKRIVA MANUS
I samarbete med Filmtopp.se
HEMLIGHETERNA BAKOM ATT SKRIVA EN PIXAR-FILM (DEL 2)
Del 2. Emma Coats delar med sig av grundläggande tips på saker att ha i åtanke när du skapar en berättelse. Tipsen snappade hon själv upp under sin tid som medarbetare hos Pixar.
HEMLIGHETERNA BAKOM ATT SKRIVA EN PIXAR-FILM (DEL 1)
En tidigare Pixar-anställd delar med sig av elva “regler” om storytelling som hon snappade upp under sin tid hos animationsstudion. Här är de första 11 reglerna.
NÅGRA SISTA OSCARSSPANINGAR: PARASIT, UNGA KVINNOR OCH MARRIAGE STORY
En snabbtitt på manusen till Parasit, Unga kvinnor och Marriage Story – tre av årets mest uppskattade filmer, som alla är väldigt olika.
OSCARSANALYS 2020: JOJO RABBIT – BALANSGÅNGEN MELLAN SKRATT OCH GRÅT
Taika Waititis Oscarsvinnande manus till Jojo Rabbit gjorde ett utmärkt arbete för att få oss att både skratta och gråta – här en analys på hur Waititi krattade för just det i manuset.
OSCARSANALYS 2020: KNIVES OUT – ATT SKRIVA EN PERFEKT PLOT TWIST
Analys av Rian Johnsons Oscarsnominerade manus till Knives Out. Fokus ligger på hur Johnson arbetar för att konstruera en effektfull plot twist.
ATT SKRIVA FILMMANUS – MED CRAIG MAZIN: METOD OCH EXEMPEL
En nedbrytning av hur Craig Mazin går till väga för att skriva manus till filmer. Här med exempel hämtade från Hitta Nemo.
ATT SKRIVA FILMMANUS – MED CRAIG MAZIN: TEORI
Craig Mazin går igenom hur man gör för att skriva filmmanus. I denna första del ligger fokus på de mer teoretiska aspekterna.
UNDERTEXT: UNDERTEXT I KLARTEXT
Efter en genomgång av olika typer av undertext tittar Manusbloggen på hur det kan se ut i manuset, med exempel från Her och Chernobyl.
UNDERTEXT: OLIKA TYPER AV UNDERTEXT
Undertext är ofta vad som separerar framgångsrikt berättande från det som inte räcker hela vägen. Vilka typer av undertext finns det och hur kan manusförfattare använda sig av dem?
TIPS TILL MANUSFÖRFATTARE: GO INTO THE STORY (SCOTT MYERS)
Scott Myers blogg “Go Into the Story” är en bottenlös källa av information som är nödvändig för aspirerande manusförfattare. Myers delar med sig av sin professionella kunskap, intervjuer, gratis e-böcker m.m.
EXPOSITION: STORYTELLINGENS SVARTA FÅR (DEL 2)
Exposition är ett berättarverktyg med oförtjänt dåligt rykte. I det här inlägget tar vi en titt på hur det kan göras effektivt och framgångsrikt. Del 2.
EXPOSITION: STORYTELLINGENS SVARTA FÅR (DEL 1)
Det är inte lätt att presentera nödvändig information och kontext i ett manus – vilket har gjort att exposition blivit storytellingens svarta får. En titt på några klassiska fallgropar när det kommer till exposition.
DAMIEN CHAZELLE – PRISET PÅ EN DRÖM: SLUTSATS
Del 3. En sammanfattning av, och reflektion kring, det budskap som Damien Chazelle placerat i båda sina filmer, Whiplash och La La Land.
DAMIEN CHAZELLE – PRISET PÅ EN DRÖM: LA LA LAND
Del 2. La La Land är i mångt och mycket en tematisk fortsättning på Whiplash. Återigen är det manuset till filmen som kan hjälpa oss att förstå det budskap som Chazelle försöker att förmedla.
DAMIEN CHAZELLE – PRISET PÅ EN DRÖM: WHIPLASH
Damien Chazelle slog igenom med dunder och brak med Whiplash. Slutet på filmen känns triumferande, men är det verkligen så positivt som det upplevs? Vi tar en titt på vad filmens budskap kan tänkas vara – med hjälp av manuset såklart.
J.J. ABRAMS MYSTERY BOX: ATT UNDANHÅLLA INFORMATION
J.J. Abrams är en mästare på att få publiken att sitta som på nålar. I ett TED Talk från 2007 pratar han om hur han arbetar för att hålla tittaren intresserad, och han använder en “Mystery box” som metafor för sin metod.
EFTER FÖRSTA UTKASTET: OMSKRIVNINGEN
Del 2. Med förarbetet gjort kommer det att gå mycket enklare att hitta vad som behöver korrigeras i ditt manus – men hur det ska ändras och vad du bör fokusera på först kan också vara en utmaning.
EFTER FÖRSTA UTKASTET: FÖRBEREDELSER OCH PLANERING
“Writing is rewriting.” Omskrivningsprocessen kan vara snårig, men du kan underlätta för dig själv genom att göra vissa förberedelser innan du sätter fingrarna på tangentbordet igen.
SCENÖVERGÅNGAR MED SCOTT FRANK
Scott Frank är en mästare på det mesta inom manusförfattande, och inte minst när det kommer till att skapa sömlösa övergångar mellan sina scener.
MANUSTIPS: SCRIPTNOTES
John Augusts och Craig Mazins podcast “Scriptnotes” är en ovärderlig kunskapskälla för alla aspirerande manusförfattare.